Lund: IT-arkivarie till e-arkivsamverkan

Hitta ansökningsinfo om jobbet IT-arkivarie till e-arkivsamverkan i Lund. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Lund inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Inom ramarna för SkanEarkiv driver 16 skånska kommuner ett gemensamt e-arkiv.

Lunds kommun fungerar som värdkommun och har det operativa ansvaret för e-arkivet, både organisatoriskt, funktionellt och tekniskt. Nu utökar vi med ytterligare en IT-arkivarie som vill fortsätta utveckla framtidens moderna digitala e-arkiv tillsammans med oss. 

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som IT-arkivarie i SkånEarkiv erbjuder vi dig en möjlighet att vara med och skriva svensk e-arkivhistoria. Verksamheten fokuserar i unikt hög utsträckning på att göra leveranser till det gemensamma e-arkivet. Vi vågar möta och lösa e-arkiveringens praktiska problem utifrån solida kunskaper inom både IT och arkiv. För att ytterligare öka nyttan vi skapar vill vi växa under 2024 och bli ännu fler samverkanskommuner.

I rollen kommer du att arbeta praktiskt med leveranser av digital information från samverkanskommunernas källsystem till det gemensamma e-arkivet. Du deltar i nätverk och arbetsgrupper och bidrar genom en god kommunikation till att samarbetet med samverkanskommunerna fungerar. Du kommer att vara en nyckelkompetens i detta arbete tillsammans med en grupp av IT-arkivarier och systemutvecklare.

Du står även för god service och stöd till förvaltningarna och andra verksamheter, i synnerhet registratorer, nämndsekreterare och verksamhetschefer. Arbetet kan också till viss del innebära egen handläggning av ärenden i form av att bearbeta, analysera och skriva utredningar samt att uppdatera styrdokument.

Vi söker dig
Du som söker har ett par års erfarenhet av arbete som IT-arkivarie i offentlig förvaltning och en universitet- eller högskoleexamen med minst 60 hp inom arkivvetenskap. 
Du har mycket goda kunskaper inom området digitala arkiv samt ärende- och dokumenthantering och har god svenska i tal och skrift. 

Har du något eller några av nedan ser vi det som meriterande.

- Utbildning i systemvetenskap, utbildning i digitalt bevarande, eller datavetenskap.
- Erfarenhet av arbete i projekt och utvecklingsarbete, arbete med informationssäkerhet eller kommunikation.
- Kunskaper i projektledning och/eller agila arbetssätt.

För att lyckas i rollen behöver du kunna samarbeta/samverka bra med andra och du har vilja att bidra med din kompetens. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår goda resultat. För att trivas i rollen behöver du kunna ta ansvar för dina uppgifter och strukturera ditt arbete och driva dina processer vidare. Du kan se helheten och tar hänsyn till det större perspektivet och förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i ditt agerande och i dina beslut. Självklart vill du bidra till en verksamhet av hög kvalitet. 

Vi erbjuder dig
Hos oss får du en utvecklande tjänst med många kontaktytor i en verksamhet med höga ambitioner. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och när arbetet tillåter det arbetar vi hemifrån. Du som medarbetare formar själv din arbetsdag på bästa sätt.

Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om rekryteringen
Vi planerar att hålla första urvalsintervjuer via teams 4-5 december och slutintervjuer 18-19 december och ber dig därför redan nu planera din tillgänglighet.
Observera: Rekryteringsverktyget Varbi är stängt för uppdatering 18/11 (fm) och du kan inte skicka in någon ansökan då.

Om arbetsplatsen
Som IT-arkivarie är du anställd vid Stadsarkivet. Här ingår du i ett team av arkivarier, IT-arkivarier, och assistenter som jobbar både med traditionell arkivhantering, e-arkiv, utbildningar och strategisk informationshantering. Hos oss kommer du till en arbetsplats med engagerade och kompetenta kollegor där vi gemensamt arbetar efter Lunds kommuns vision om kunskap, innovation och öppenhet. Vi arbetar tillsammans och värnar varandras kompetenser och erfarenheter i våra olika uppdrag och roller. Stadsarkivet är beläget i ändamålsenliga lokaler på Arkivcentrum Syd i östra Lund, men du som IT-arkivarie kommer att arbeta främst på vid något av våra centrala aktivitetsbaserade kontor alternativt hemifrån om behov finns. 

På kommunkontoret arbetar cirka 350 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Alla platsannonser →

Andra jobb i Lund som Arkivarie

Nedan visas andra jobb i Lund som Arkivarie.

Arkivarie till Regionarkiv i Lund

Läs mer Apr 3
Gör skillnad. Varje dag.

Är du nyfiken på hur vi arbetar på Regionarkivet och vill få erfarenhet inom arkivarieyrket? Då kan detta sommarvikariat passa dig!

Enheten Regionarkiv är en del av Område Information. Vårt grunduppdrag regleras i det av fullmäktige beslutade arkivreglementet. Vi är verkställande arkivmyndighet under Regionstyrelsen och ska vårda samt tillhandahålla överlämnade arkiv och utöva tillsyn. Inom området samordnar vi även frågor inom journalskanning, journalutlämning, diarium, informationsstyrning, informationssäkerhet och dataskydd. Inom verksamhetsområdet är vi cirka 140 anställda och på Regionarkivet är vi 18 anställda.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har nu möjlighet att välkomna en arkivarie till oss under sommarmånaderna!

Som arkivarie hos oss på Regionarkivet är du delaktig i hela kedjan från att besvara och administrera frågor inför leverans av arkivmaterial. Du ordnar och förtecknar efter leverans till att slutligen ta fram och förbereda för utlämnande av visst material. Vidare kommer du tillsammans med dina kollegor att ge råd och stöd i bevarande- och gallringsfrågor till verksamheterna.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har godkänd högskole-/universitetsutbildning inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng. Vidare har du goda språkkunskaper i svenska och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har god vana av att arbeta i Officepaketet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter.

Som person är du flexibel, noggrann och tycker om att lära nytt. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter och får energi av och är aktiv i att bidra till ett bra samarbete inom teamet. Du har en god kommunikativ förmåga och är duktig på att ha dialog med andra. Du är pedagogisk i ditt sätt och har en god förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskaper. Du har lätt för att ta dig an nya utmaningar och kan utvecklas i en dynamisk miljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö.

På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Ansök nu

Arkivarie tidsbegränsad anställning 1 år

Läs mer Mar 1
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns cirka 45 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Beskrivning av arbetsplatsen

 Universitetsbiblioteket vid Lunds universitet är ett tvärvetenskapligt bibliotek med omfattande samlingar som har byggts upp sedan universitetet grundades år 1666.

Idag omfattar samlingarna mer än tolv hyllmil handskrifter och tryck inom alla ämnesområden och spänner över mer än tvåtusen år. Avdelningen Samlingar ansvarar för Universitetsbibliotekets samlingar av arkiv och äldre tryck samt för att ta emot de lagstadgade pliktleveranserna av svenskt tryck.

På avdelningen arbetar ca 20 bibliotekarier och arkivarier med att ta emot och tillgängliggöra detta material. Arbetet utförs framförallt på Universitetsbiblioteket men även på våra depåer i Lund.


Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.

Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss

 
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Du kommer i huvudsak att arbeta med att ordna och förteckna Torsten Hägerstrands arkiv. Torsten Hägerstrand var professor i kulturgeografi vid Lunds universitet och räknas som en av de allra främsta svenska kulturgeograferna. Hägerstrands personarkiv finns sedan 2004 på Universitetsbiblioteket och innehåller bland annat brev och manuskript, varav större delen är osorterat och oförtecknat. Utöver att ordna och förteckna arkivet kommer du också att arbeta med omläggning och materialvårdande insatser samt viss publicering av digitaliserat material från arkivet. Övriga på avdelningen förekommande arbetsuppgifter kan förekomma, till exempel pass i någon av bibliotekets informationspunkter.

Arbetet kommer att genomföras i en mindre projektgrupp bestående av en arkivarie samt en deltidsanställd projektassistent.



Kvalifikationer



Krav för anställningen är:



- Akademisk utbildning i arkivvetenskap
- Kunskaper i tyska
- Goda kunskaper i svenska och engelska

 

Personliga egenskaper:

- Noggrann och kvalitetsmedveten
- God samarbetsförmåga
- Bra på att självständigt lägga upp och planera ditt arbete
- Strukturerad
- Analytisk

 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Meriterande för anställningen är:



- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv, gärna personarkiv
- Utbildning på magister-/masternivå
- Erfarenhet av forskarservice och/eller arbete på högskole-/universitetsbibliotek

Övrigt



Anställningen är en särskild visstidsanställning under ett år med startdatum 1 juni 2023 eller efter överenskommelse.

 

Så här söker du



Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. I den här rekryteringen har vi tagit bort det personliga brevet. Istället ansöker du genom att bifoga ett CV som beskriver dina meriter för tjänsten, samt genom att besvara ett antal urvalsfrågor kopplade till anställningen.

Universitetsbiblioteket vid Lunds universitet är ett tvärvetenskapligt bibliotek med bas i omfattande samlingar av såväl tryckt som elektroniskt material. Biblioteket erbjuder också en studiemiljö med cirka 400 läsplatser. Universitetsbiblioteket har cirka 100 anställda.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Arkivarie

Läs mer Mar 1
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns cirka 45 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Beskrivning av arbetsplatsen

Universitetsbiblioteket vid Lunds universitet är ett tvärvetenskapligt bibliotek med omfattande samlingar som har byggts upp sedan universitetet grundades år 1666.

Idag omfattar samlingarna mer än tolv hyllmil handskrifter och tryck inom alla ämnesområden och spänner över mer än tvåtusen år. Avdelningen Samlingar ansvarar för Universitetsbibliotekets samlingar av arkiv och äldre tryck samt för att ta emot de lagstadgade pliktleveranserna av svenskt tryck. En del av pliktleveranserna utgörs av vardagstrycket som består av till exempel reklam, personaltidskrifter, årsredovisningar, instruktionsböcker och affischer.

På avdelningen arbetar ca 20 bibliotekarier och arkivarier med att ta emot och tillgängliggöra detta material. Arbetet utförs framförallt på Universitetsbiblioteket men även på våra depåer i Lund.


Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.

Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss

 
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Du kommer framförallt arbeta med att ta emot, ordna och tillgängliggöra arkivmaterial och vardagstryck. I tjänsten ingår även att plocka fram material till låntagarna, svara på frågor kring samlingarna samt pass i någon av våra informationspunkter. Du kan också komma att hålla i visningar av arkivmaterial för bland annat studenter och forskare. Vi har påbörjat ett utvecklingsarbete för att ta emot och tillgängliggöra digitalt födda arkiv och tjänsten kan innebära arbete med både digitala och fysiska arkiv.

Arbetet kan periodvis vara fysiskt krävande och innehålla tunga lyft. Huvuddelen av arbetet är förlagt till Universitetsbiblioteket, men vissa arbetsuppgifter kan komma att utföras på någon av våra depåer i Lund.



Kvalifikationer



Krav för anställningen är:



- Akademisk utbildning i arkivvetenskap
- Examen på magister-/masternivå
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv

Du har följande egenskaper:

- Noggrann och kvalitetsmedveten
- Strukturerad
- God samarbetsförmåga
- Serviceinriktad
- Analytisk
- Bra på att självständigt lägga upp och planera ditt arbete
- Utvecklingsinriktad
- Pedagogisk förmåga

 

Meriterande för anställningen är:



- Språkkunskaper utöver svenska och engelska
- Erfarenhet av forskarservice och/eller arbete på högskole-/universitetsbibliotek
- Kunskaper om digitalt bevarande och tillgängliggörande av arkiv eller andra kulturarvssamlingar
- Erfarenhet av pedagogiskt arbete
- B-körkort


Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och att den sökandes erfarenhet och kompetens kompletterar och stärker avdelningens arbete, så att vi tillsammans kan ta hand om och utveckla Universitetsbibliotekets samlingar på bästa sätt.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare med omfattningen 100 procent med tillträde 3 juni 2024 eller enligt överenskommelse.

Provanställning kan komma att tillämpas.

 

Så här söker du



Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. I den här rekryteringen har vi tagit bort det personliga brevet. Istället ansöker du genom att bifoga ett CV som beskriver dina meriter för tjänsten, samt genom att besvara ett antal urvalsfrågor kopplade till anställningen.

 

 

 

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.




 

Universitetsbiblioteket vid Lunds universitet är ett tvärvetenskapligt bibliotek med bas i omfattande samlingar av såväl tryckt som elektroniskt material. Biblioteket erbjuder också en studiemiljö med cirka 400 läsplatser. Universitetsbiblioteket har cirka 100 anställda.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Ansök nu

Riksarkivet söker kvalificerade utredare

Läs mer Dec 8
Är du en driven utredare som vill arbeta med komplexa frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationshantering? Då ska du arbeta hos oss!

Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utvecklingen av samhällets informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av samhällets digitalisering. Som utredare har du en viktig roll i den utvecklingen.

Om uppdraget

Tjänsterna är placerade vid enheten för utredning och utveckling på avdelningen för informationshantering. Enhetens uppdrag är brett med tyngdpunkten på Riksarkivets långsiktiga styrning av och stöd kring samhällets informationshantering. Frågeställningar med anledning av samhällets digitalisering är därför särskilt centrala. Enhetens ansvar innefattar framtagande av föreskrifter, beslut och vägledningar. Enheten arbetar även med frågor om bland annat standardisering och myndighetens remissvar samt med att arrangera utbildningar och föredrag. En viktig del av enhetens arbete bedrivs i samarbete med andra myndigheter och organisationer. 

Som utredare arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga frågor. En central del av tjänsten är att utveckla regelverket inom arkivområdet. Du ansvarar för egna projekt och utredningar och du deltar med expertkompetens i både interna och externa utvecklingsprojekt. Du har därför många kontakter med andra medarbetare inom myndigheten och företräder vid behov myndigheten externt. Du håller även utbildningar och föredrag inom enhetens ansvarsområde. 

Om dig

Du ska ha:


• utbildning på kandidatnivå eller högre, varav minst 60 hp inom arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning
• flerårig erfarenhet av utrednings- eller utvecklingsarbete inom informationshanteringsområdet
• flerårig erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med e-förvaltning och it-utveckling  
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av eller utbildning inom digital informationsarkitektur eller motsvarande

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar. Du är analytisk, har en god förmåga till helhetssyn och kan snabbt identifiera och fokusera på  centrala frågeställningarna. Du har ett strategiskt perspektiv samtidigt som du har god förståelse för de operativa frågorna. Du är van vid att arbeta självständigt, strukturerat och effektivt mot uppsatta mål och leveranser. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Tester kan förekomma. Riksarkivet kan även begära in referensarbeten/prov.

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Täby, Uppsala, Göteborg, Lund eller Härnösand

Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. 

Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till att förlägga vissa dagar i hemmet.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-12-18

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Ansök nu

Andra jobb i Lund från Lunds kommun

Nedan visas andra jobb i Lund från Lunds kommun .

Fordonsmekaniker med inriktning maskiner och tunga fordon

Lastbilsmekaniker
Läs mer Jun 4
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som mekaniker arbetar du med service, felsökning och reparation av olika typer av fordon så som tunga fordon (lastbilar), traktorer, påbyggnationer m.

m. Du arbetar främst med mekanik, hydraulik, pneumatik och fordonselektronik.

Vi söker dig
Vi söker dig som har ett gediget intresse av att vara en del av en organisation i förändring med kunder och medborgare i fokus. Du som söker tjänsten motiveras och engageras av problemlösning men även att kontinuerligt lära dig nytt och dela med dig av kunskap och erfarenheter. Du är en lagspelare och trivs att arbeta i team med dagligen nya utmaningar. Du är självgående i ditt arbete, med samarbete i fokus och ställer upp för dina arbetskollegor. Din drivkraft är att lösa problem med medborgar-/kundfokus i siktet.


Vi söker dig som har en fordonsteknisk utbildning, gärna med inriktning tunga fordon, eller annan
utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren anser vara likvärdig., Vidare har du kunskap och erfarenhet av reparation och felsökning av mekanik, hydraulik, pneumatik, och fordonselektronik. C-körkort är ett krav. Vi ser gärna att du har förarbevis för truck, lastmaskin och hett arbete samt vana vid svets och plåtarbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper
Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan redan nu då vi har löpande urval!

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
På Lunds renhållningsverk arbetar drygt 100 engagerade medarbetare med ansvar för avfallshanteringen. Vårt fokus är attraktiva lösningar som underlättar återvinning och hållbar avfallshantering. Verksamheten är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierad, och vår fordonspark är fossilfri. Hos oss får du ett stimulerande arbete där kundfokus och utveckling av hållbara lösningar driver verksamheten framåt på en arbetsplats som präglas av arbetsglädje och gemenskap!


Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

På Lunds renhållningsverk arbetar drygt 100 engagerade medarbetare med ansvar för avfallshanteringen. Vårt fokus är attraktiva lösningar som underlättar återvinning och hållbar avfallshantering. Verksamheten är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierad, och vår fordonspark är fossilfri. Hos oss får du ett stimulerande arbete där kundfokus och utveckling av hållbara lösningar driver verksamheten framåt på en arbetsplats som präglas av arbetsglädje och gemenskap!

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu

Enhetschef säkerhet och beredskap

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 17
Vi söker en operativ och utvecklingsinriktad chef och ledare som med sin struktur och sitt ledarskap vill vara med och utveckla säkerhet och beredskap kopplat till våra samhällsfastigheter.

Vill du göra skillnad och tillsammans med oss göra Lund till Sveriges tryggaste kommun? Då kanske du är vår nästa enhetschef! 

Om rollen
Det händer mycket i Lunds kommun just nu! Vi har en expansiv tillväxt och utvecklas snabbt både som plats och organisation. Samtidigt sker det mycket i vår omvärld som påverkar vilka behov och krav som ställs på vårt fastighetsbestånd utifrån säkerhet och beredskap. Vi förstärker nu vår organisation med en enhetschef. Som enhetschef för säkerhet och beredskap får du det operativa ansvaret för säkerhets och beredskapsfrågorna inom Lundafastigheter. Du kommer att leda ett team av kompetenta specialister och din uppgift blir att strukturera, prioritera och professionalisera det serviceerbjudandet som teamet står för. Rollen innebär nära samarbete med andra förvaltningar inom kommunen och med externa leverantörer och myndigheter.

Exempel på ansvarsområden och arbetsuppgifter:

- Säkerhet och kvalitetsarbete: Du kommer att säkerställa att våra säkerhetsstandarder efterlevs och ständigt förbättras. Genom att implementera och övervaka våra säkerhetsrutiner ser du till att vi alltid ligger steget före.
- Kris- och civilberedskap: Förebyggande arbete genom att identifiera potentiella risker och utveckla robusta krisberedskapsplaner.
- Lokaler och fastigheter: Säkerställa att våra lokaler och fastigheter uppfyller alla säkerhetskrav och lagar. Du kommer att samarbeta med externa leverantörer och myndigheter för att upprätthålla högsta standard och säkerhet.
- Personal- och verksamhetsutveckling: Leda och utveckla ett team på cirka 10 medarbetare, skapa en positiv och produktiv arbetsmiljö. Stötta personalens utveckling och se till att verksamheten når sina mål genom effektivt ledarskap.
- Arbetsmiljöansvar: Säkerställa en god arbetsmiljö och att alla medarbetare trivs och får rätt förutsättningar för att kunna arbeta effektivt. 
- Ekonomiskt ansvar: Hantera enhetens budget, genomföra ekonomisk planering, rapportering och uppföljning. 

Du rapporterar till avdelningschefen för kvalitet och säkerhet på Lundafastigheter, som du arbetar tätt tillsammans med gällande verksamhetsutveckling, mål, aktiviteter och uppföljning. 

Vi söker dig
Vi söker dig som har:

- Universitets- eller högskoleexamen inom relevant område, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Arbetslivserfarenhet från fastighetsbranschen
- Kännedom om områden inom säkerhetsarbetet för fastighetobjekt såsom inbrott, passage, kamerabevakning, brandskydd/SBA och civil beredskap
- Flerårig chefserfarenhet där personal-, arbetsmiljö och budgetansvar ingått
- Erfarenhet av att arbeta i en större organisation/koncern
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- B-körkort

Kunskap och erfarenhet av LOU samt entreprenadjuridik är meriterande, liksom om du har gått någon form av ledarskapsutbildning. 

För att bli framgångsrik i rollen krävs att du är en trygg och stabil ledare som motiveras av att se andra växa, skapa delaktighet och engagemang i gruppen genom ett närvarande och kommunikativt ledarskap. Du tillämpar ett tillitsbaserat förhållningssätt i ditt ledarskap. Du är mål- och resultatfokuserad, där du alltid ser till helheten och verksamhetens bästa för att möta framtiden. Det är också viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra samt är serviceorienterad.

Om oss
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad.

Serviceförvaltningen tillgodoser övriga förvaltningar och kommunala bolags behov av service, exempelvis inom lokaler, skolmåltider, grönyteskötsel eller entreprenadjobb. Vi har drygt 600 anställda fördelade över affärsområdena Lundafastigheter, Markentreprenad och Måltidsservice samt vår stab.

Lundafastigheter förvaltar cirka 550 objekt, 1100 byggnader och 730 000 kvm bruksarea. Fastighetsportföljen avseende lokaler består främst av förskolor, skolor, idrottsanläggningar och bad, gruppboenden, kulturlokaler, administrativa lokaler och kommersiella lokaler. Förvaltningsuppdraget för bostadsförsörjning innefattar cirka 600 bostäder.

Hos oss är du med och gör skillnad för små och stora lundabor!

Vi erbjuder                          
Vi erbjuder dig en intressant och utvecklande ledarroll i en spännande organisation i förändring. Du får möjlighet att leda ett kompetent team som trivs tillsammans och där ni tillsammans förväntas utveckla verksamheten till att bli ännu mer professionell, strukturerad och processorienterad.  Vi skapar förutsättningar för Lunds fortsatta utveckling vilket ger dig möjlighet att både utveckla och utvecklas!

Vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö, där kombination av kontors- och distansarbete är det nya normala för oss.  Våra moderna kontor är placerade centralt i Lund med närhet till Lunds centralstation. Vi vill att du utifrån dina förutsättningar ska kunna arbeta där du kan skapa bästa möjliga resultat. För oss är det viktigt att våra medarbetare har balans i livet och vi erbjuder förmåner kopplat till detta. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om rekryteringsprocessen
På grund av sommar och semestrar är ansökningstiden förlängd. Sista dag för ansökan är 19/8, men skicka gärna in din ansökan redan idag då vi arbetar med löpande urval. En första intervjuomgång via Teams planeras äga rum 23:e och 26:e augusti. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Ingenjör inom teknisk infrastruktur under mark

Vägingenjör
Läs mer Jul 22
Nytt
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Din roll kommer vara varierad där en del i rollen är att vara tekniska förvaltningens representant i detaljplaneskedet och den andra att arbeta strategiskt med utbyggnad av Lunds kommuns sopsugsanläggning.

Som tekniska förvaltningens representant i detaljplaneskedet kommer du delta i både mindre enskilda detaljplaner men också vara en del av arbetet med de större utvecklingsområdena som tex Västerbro, Ideon och Nya Sjukhuset i Lund. Ditt arbete i tidigt skede kommer att ha stort fokus på s.k. utrymmesutredningar, dvs utredning i tidigt skede med bland annat fokus ledningssamordning. Arbetet kommer att kräva en bredd, en helhetssyn och ett gott samarbete med bland annat ledningssägare. Du kommer vara kommunens nyckelperson och expert i frågorna som avser infrastruktur under mark. 

Den andra delen av rollen innebär att vara drivande i utvecklingen av Lunds kommuns sopsugsanläggning. Idag finns det en anläggning på Brunnshög som driftstartades år 2022 och har idag ca 1200 påkopplade lägenheter. Ledningsnätet i Brunnshög, för sopsug, kommer att byggas ut de kommande 20 åren och ha 5000–7000 påkopplade lägenheter när det är färdigt. Din roll i Brunnshög är att ta arbetet vidare, dvs fortsätta utveckla anläggningen och förverkliga framtida planer för utbyggnad. Du har ansvar från tidig strategisk planering, genom detaljplanearbete fram till skedet för genomförande (detaljprojektering och entreprenad) då tekniska förvaltningens projektavdelning tar över ansvaret. Din roll i genomförandeskedet är teknikansvarig sopsug. Lunds Renhållningsverk äger anläggningen och kommer fortsatt ansvara för drift och underhåll. I din roll ligger även att planera för nya framtida sopsugsanläggningar inom Lunds kommun. I rollen kommer du att agera självständigt och leda en styrgrupp på Lunds renhållningsverk. I rollen ingår också att vara tekniskt stöd till Lunds renhållningsverk i sopsugsfrågan.  För mer information: https://lund.se/forening-foretag-och-naringsliv/for-dig-som-har-verksamhet-eller-foretag/avfall-och-atervinning-for-foretag/avfallstjanster-for-foretag-och-fastigheter/sopsug-brunnshog

Vi söker dig
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet inom relevant område som tex ledningssystem/teknisk infrastruktur, ledningsprojektering, arbete i detaljplaner och/eller entreprenad. Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens genom lång branscherfarenhet. Vi söker dig som har vana av ledningssamordning, avtalshantering samt ledning av arbetsgrupper och entreprenörer.

Eftersom arbetet innebär många kontakter såväl internt som externt, trivs du i en central roll där du samverkar med andra och där din förmåga att bygga förtroendefulla relationer kommer väl till pass. Du har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt, du är självständig och bra på att driva och leda processer i en komplex organisation. Du är analytisk och har lätt för att se helhet och samband. Du gillar att ha struktur i ditt arbete samtidigt som det finns en nyfikenhet och driv kring att utveckla arbetet.

Du är noggrann och kvalitetsmedveten och levererar i tid. Du har god kommunikativ förmåga, tycker om att skriva och har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Du har god vana med AutoCAD eller motsvarande ritningsprogram. 

Idag jobbar du som exempelvis uppdragsledare eller projektledare inom anläggning.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
Enheten för trafik och mobilitet ingår i gatu- och trafikverksamheten som ansvarar för kommunens gator, torg, gång- och cykelvägar och broar. Du är en av 13 medarbetare på trafik- och mobilitetsenheten som har fokus på mobility management, trafikplanering och tidiga skeden. Vi ser till att Lund har ett väl fungerande och hållbart transportsystem för alla trafikanter. Enheten ansvarar för utveckling och användning av transportsystemet i kommunen. Den övergripande målsättningen för arbetet är att minska utsläppen från transportsektor genom att göra de hållbara transportslagen, gångtrafik, cykeltrafik och kollektivtrafik, mer attraktiva.

Arbetsplatsen är belägen centralt i Lund precis bredvid järnvägsstationen. Vi arbetar i aktivitetsbaserad kontorsmiljö och har flextid. Från och med den 1 januari 2025 kommer tekniska förvaltningen att bli del av en större samhällsbyggnadsförvaltning.

På tekniska förvaltningen blir du en del av samhällsbyggnadsprocessen. Vi hanterar kommunens markinnehav och arbetar strategiskt med exploatering och fastighetsutveckling. Våra medarbetare utvecklar, bygger och sköter stadens gator, torg, parker och naturområden. Vi skapar förutsättningar för hållbart resande och plats för möten, lek och fritid, och vi ansvarar även för kommunens färdtjänstverksamhet.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu

Enhetschef legitimerad personal

Enhetschef, hälso- och sjukvård
Läs mer Jun 20
Om oss

Det händer mycket nytt inom de olika verksamheterna på vård- och omsorgsförvaltningen i Lund.

Vi satsar bland annat på innovativ välfärdsteknik och hjälpmedel, och arbetar ständigt med förbättringar och nytänk kring framtida arbetssätt och kompetensförsörjning.

Inom verksamhetsområde Hemvård och Hälsa hör all vår legitimerade personal som arbetar i hemsjukvården, på våra särskilda boende, mot LSS-verksamheter och på vår korttidsenhet. Vi motiveras av att arbeta tillsammans och över gränserna mot gemensamma mål och att utveckla den bästa möjliga upplevelsen för våra brukare/patienter och våra anställda.

I takt med den demografiska utvecklingen och att antalet brukare ökar står våra verksamheter inför spännande utmaningar. Under våren har många nya förslag och idéer tagits fram i dialog med personal och fackliga representanter i ett led för att skapa samlad kraft för framtidens behov. Vi kommer under år 2024 bland annat att tillsätta ytterligare ett HSL-område som ett led i att minska antalet medarbetare per chef.  

Nu söker vi dig som vill bli en del av förändringsresan tillsammans med legitimerad hälso- och sjukvårdskompetens inom en nytänkande HSL-organisation med fokus på teamarbete. Du kommer tillsammans med engagerade och kompetenta chefer och legitimerad personal vidareutveckla en av enheterna med sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Vill du vara med på vår förändringsresa i en organisation med ständiga finjusteringar och förbättringar under resans gång? Är du dessutom flexibel, vill ha roligt på jobbet och kan både lyssna, lära och leda med tillit så välkomnar vi dig att söka tjänsten som enhetschef för legitimerad personal.

Arbetsuppgifter

Som enhetschef för en av våra (snart) 6 enheter i vår nytänkande hälso- och sjukvårdsorganisation leder du sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter i multiprofessionella team. En viktig del av ditt uppdrag är att lyssna, stärka och ta tillvara medarbetarnas kompetens och behov i det dagliga arbetet och omvandla det till enhetens utvecklingsarbete. Du är kommunikativ, bjuder in till dialog och skapar förutsättningar för delaktighet för både medarbetare, patienter och anhöriga.

Förutom det ständiga förändringsarbetet ingår det i ditt uppdrag att säkerställa att verksamheten följer de lagar, avtal, styr- och måldokument som gäller. Du har budgetansvar där god resursanvändning av ekonomiska medel är en självklarhet. Du rapporterar till verksamhetschef och ingår i ledningsgruppen. Du deltar aktivt i nära samverkan med andra chefer och bidrar till kvalitet och förbättrad effektivitet i verksamheten på kort och lång sikt. Tillsammans arbetar du med att skapa förutsättningar för verksamheten och kommunens utveckling, i synnerhet med den digitala utvecklingens möjligheter.

Kvalifikationer

Du har universitets- eller högskoleexamen på minst 180 högskolepoäng med önskad inriktning mot hälsa och sjukvård eller social sektor men kan även vara annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du även har en utbildning inom ledarskap.

Tjänsten kräver att du har erfarenhet av att arbetat i någon form av ledande roll som till exempel projektledare, arbetsledare, teamledare eller liknade arbetsgivaren bedömer som relevant. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete som chef inom hälsa och sjukvård, social sektor, LSS eller annat område som arbetsgivaren bedömer som relevant. I tjänsten ingår stor fokus på förändringsledning, kompetensutveckling, kompetensförsörjning, förebyggande arbete, rehabilitering och digitalisering. Har du jobbat med en eller flera av dessa fokusområden underlättar det ditt arbete i denna chefsroll och ses högt meriterande.

Som person har du lätt för att ta genomtänkta beslut och modet att våga testa nytt i verksamhetsförankrade frågor inom ditt beslutsmandat. Du drivs av ständiga förändringar och är både flexibel, anpassningsbar och uthållig i utvecklings- och förändringsarbete samtidigt som du inspireras av det dagliga arbetet och dina medarbetare. Därmed trivs du i en chefsroll som är omväxlande, ständigt inom utveckling och där du har en möjlighet att påverka utformningen utifrån verksamhetens behov och dina erfarenheter. Du är en god kommunikatör och har lätt för att samarbeta med andra och förmedla ett gemensamt budskap på ett pedagogiskt sätt. I din roll som chef utstrålar du tillit, vilket är grunden för ditt goda ledarskap.

Eftersom uppdraget i stor utsträckning handlar om att utveckla vår nytänkande hälso- och sjukvårdsorganisation ser vi gärna att du är nyfiken på digital utveckling, digitalisering som verktyg för en god arbetsmiljö och det digitala ledarskapet.

Övrigt

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? Lund ligger i framkant med den digitala utvecklingen. Ledarskapet i Lunds kommun präglas av våra ledord Lyssna, Lära, Leda, detta skall genomsyra allt det vi gör för att skapa Ett Lund.

Varmt välkommen med din ansökan!

Planerade intervjuer:

Första digitala intervjuer på teams med chefsrekryterare planeras till den 15-16 augusti och förmiddag den 19 augusti. Intervjuer med rekryterande chef och chefsrekryterare planeras till den 22 augusti. Intervjuer med de fackliga representanterna (se nedan fackliga organisationer) planeras till den 23 augusti.
Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/



Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare
Läs mer Jul 5
Om oss
Familjerättsenheten är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Lund.

Vi är nio familjerättssekreterare, administratör och enhetschef.

Vår dagliga verksamhet präglas av stort engagemang, som kommer från en gemensam uppfattning om att arbetet vi utför är mycket viktigt och meningsfullt. Barnperspektivet och att utgå från barnets rättigheter och behov är en stark drivkraft för alla på enheten.

Vi möter ofta individer som genomgår skilsmässa och separation. Detta innebär att vi behöver ha förståelse och kunskaper kring den livskris som detta kan innebära. Vi behöver vara skickliga på att ge ett gott och respektfullt bemötande.

Hos oss värdesätter vi ett gott kamratskap och en attityd som gör att vi stöttar varandra och hjälps åt när det behövs. Hos oss är det viktigt med allas inkludering i arbetsgruppen och vi är måna om att uppmärksamma framgångar och förstås ha kul tillsammans. 

Verksamheten är utvecklingsinriktad i syfte att skapa bästa möjliga familjerätt. Vi arbetar ofta två och två i ärenden, vilket främjar en god kvalité och en god arbetsmiljö. Arbetet på familjerätten i Lund är mycket varierat, vilket upplevs stimulerande och utvecklande.

Lund är en SES-ansluten kommun. SES (Samarbete efter skilsmässa) är ett digitalt verktyg som riktar sig till föräldrar som separerat eller överväger att separera. 

Som nyanställd får du introduktion som gäller Lunds kommun, arbetsmarknads- och socialförvaltningen och familjerätten. Du får regelbunden handledning. Vi tillämpar flextid och har subventionerad friskvård. Möjlighet till semesterväxling finns.

Vi arbetar i kommunhuset Kristallen, i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap. Här har vi möjlighet att välja den arbetsplats som passar vår arbetsuppgift bäst. Kristallen möjliggör god samverkan  med andra närliggande verksamheter som våra familjebehandlare och barnutredare.

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare i Lund arbetar du inom hela det familjerättsliga området. Du handlägger vårdnads-, boende- och umgängesutredningar, faderskaps- och adoptionsutredningar, avtals- och umgängesstödsärenden samt samarbetssamtal. Du ger även rådgivning i familjerättsliga frågor på telefontid.

Eftersom arbetsuppgifterna är mycket varierade är det viktigt att du är strukturerad och har god förmåga att prioritera. Viktigt är förstås också att du är inriktad på att ge god service till de vi är till för.

Som SES-ansluten kommun (se ovan) har vi användning av det digitala verktyget i vårt arbete med samarbetssamtal, informationssamtal och rådgivning.

Vi söker dig 
Vi söker dig som har socionomexamen. Vi vill att du har erfarenhet av familjerättsligt arbete inom socialtjänst eller minst tre års erfarenhet av arbete inom socialtjänst med barn och ungdomar och har kunskaper om familjerättslig lagstiftning och praxis.

God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska krävs. Det är även en fördel om du behärskar engelska på ett sådant sätt att du i din yrkesroll kan kommunicera med föräldrar och barn i samtal.

Välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare



Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu

Skolkurator åk 7-9 till Fäladsgården

Skolkurator
Läs mer Jul 15
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som kurator kommer du att ha en viktig roll i skolans elevhälsa och skolutveckling.

Du kommer att ingå i skolenheternas elevhälsoteamet, där du arbetar nära elever, lärare och skolledning. Som skolkurator arbetar du förebyggande i syfte att skapa en god miljö för elevers hälsa, lärande och utveckling. Arbetet är omväxlande och kommer att innebära många viktiga kontakter med såväl interna som med externa aktörer. I arbetet ingår till exempel trygghetsarbete med eleverna, elevsamtal såväl i grupp som enskilt samt sociala utredningar och vägledning av pedagogisk personal vid deras arbete med elever med psykosociala utmaningar.

Övriga förekommande arbetsuppgifter är:????

• genomföra samtal, såsom stöd-, motivations- och krissamtal liksom utredande och rådgivande samtal med enskilda elever och deras familjer relaterade till skolsituationen

• på rektorns uppdrag utreda och bedöma den sociala och psykosociala situationen för enskilda elever, bland annat som underlag inför beslut om särskilt stöd och vid upprättande av åtgärdsprogram samt inför elevernas mottagande i grund- och gymnasiesärskola

• ge handledning och konsultation till skolans övriga personal

• bidra med kunskap om risk- och skyddsfaktorer för elevers hälsa, sociala situation, lärande och utveckling

• bidra med kunskaper om samhällets stödsystem

• delta i arbetet med skolans struktur och organisation när det gäller värdegrund och likabehandling.

• ta till vara kunskap om elevernas generella psykosociala hälsa och sociala situation i elevhälsans övriga arbete. ?

Vi söker dig
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan likvärdig beteendevetenskaplig utbildning. Vi ser att du har tidigare erfarenhet som skolkurator och erfarenhet samt intresse för stödjande arbete med barn och ungdomar. Vidare har du erfarenhet av samarbete med andra funktioner som t ex. Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Individ och familjeomsorgen (IFO).

Du har lätt för att samarbeta med andra i ett team med andra professioner och skapa goda arbetsrelationer, ett utåtriktat arbetssätt mot elever, vårdnadshavare och personal, ett respektfullt bemötande gentemot människors olikheter och du delar samhällets och skolans värdegrund. Som person är du strukturerad, engagerad och självgående med helhetssyn på verksamheten. Vidare ser vi att lyhördhet och flexibilitet är två egenskaper som faller dig naturligt. 

Vi tillämpar löpande urval, så varmt välkommen med din ansökan redan idag! Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan tillsvidareanställd medarbetare i kommunen.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
Fäladsgården är en åk 7-9 skola i norra delen av Lund, i ett område som heter Norra Fäladen. Fäladsgården är inte bara skola, utan även en fritidsgård och ett bibliotek. Ungefär 500 elever i åldrarna 12-16 tillbringar sina skoldagar här och personalstyrkan uppgår till c:a 60 personer. I centrum av Fäladsgårdens atriumliknande skolgård finner man något tämligen unikt, nämligen en utsökt vacker interiör med bland annat trädgård, fontän och en amfiteater.

Vi söker dig som vill arbeta i ett positivt, kreativt och utmanande gäng där skolutveckling ingår som naturlig del enligt Lgr11 och skollagen. Skolans vision är att all verksamhet ska genomsyras av kunskap, kreativitet och samarbete och syfta till utveckla Framtidens kompetenser. Vi strävar efter att elevuppgifterna ska vara verklighetsförankrade ("På riktigt") utanför skolan. Fäladsgården samarbetar med flera olika företag, organisationer och länder för att ge stimulans och motivation både till lärare och elever. Skolan använder digitala verktyg i all skolvardag sedan flera år och multimediavana krävs också, helst med hjälp av Mac OS.

På barn- och skolförvaltningen arbetar vi för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för att alla barn och elever inom våra förskolor, grundskolor och anpassade grundskolor ska nå sina mål. Tillsammans arbetar vi för en enhetlig och tydlig styrning av förskola och skola i en modern och effektiv organisation, med målet att möjliggöra en utbildning i världsklass. Våra ambitioner är höga och vi strävar alltid efter att skapa goda förutsättningar för utveckling och värnar om en hög kvalitet i verksamheten.

För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu