Lund: Manager IT Helpdesk - Windows & Linux

Hitta ansökningsinfo om jobbet Manager IT Helpdesk - Windows & Linux i Lund. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Lund inom den kategorin.

Publicerad: 2023-05-25 // Varaktighet: Heltid

Vill du jobba på ett va?xande fo?retag med 4000 ansta?llda runt om i va?rlden? Där va?ra IT-system och tja?nster a?r viktiga verktyg na?r vi supportar va?rt bolag? Trivs du i att leda andra människor och där samarbete ger positiva resultat? då är detta någonting för dig! Vi söker just nu en Manager till IT Helpdesk- Window & Linux till vårt team på huvudkontoret i Lund.

Ditt framtida team

Vår IT Helpdesk avdelning ansvarar först och främst för att supportera alla våra medarbetare i Sverige. Vi är totalt närmare 40 dedikerade och professionella kollegor som supporterar våra två svenska kontor i Lund och Linköping. Utöver det så finns det ett antal Helpdesk kontakter och kontor i våra dotterbolag runtom i världen som vi ansvarar för att agera bollplank mot och till viss mån agerar vi även 2nd line support.

IT Helpdesk är fördelade i 3 olika team som arbetar med:

* Windows och Linux
* Mac, Konferensrumsutrustning och Telefoni
* Interna system

Du kommer att ingå i och leda ett team bestående av 13 personer som ansvarar för support av alla Windows och Linux klientdatorer. Vi arbetar tillsammans för att ge våra användare oslagbar service i såväl handhavande som tekniska frågor. På IT Helpdesk är vårt fokusområde 100 % användarnöjdhet genom att eftersträva korta svarstider för våra användare samt professionellt bemötande.

Rollen:

Som Manager på IT Helpdesk leder du ditt team som ansvarar för Windows och Linux med flera inkommande kanaler. Det är viktigt att du ser helheten och tillsammans med teamet skapar och genomfo?r du fo?ra?ndringar fo?r att vidareutveckla IT Helpdesk utifra?n gemensamma ma?l. I rollen kommer du att samarbeta med flera olika team, ba?de inom IT Helpdesk, alla intressenter inom Axis och pa? va?ra dotterbolag runt om i va?rlden. Du kommer att rapportera till IT Helpdesk manager och tillsammans med IT Helpdesk ledningsgrupp planerar för strategier och förbättringsarbeten.

Vem är du?
Vi so?ker dig med erfarenhet som chef inom IT och helst inom support. Fo?r att lyckas i rollen beho?ver du ha ett genuint intresse fo?r ma?nniskor, teknik (främst både PC hårdvara och operativsystemen Windows och Linux) och support. Du a?r da?rmed bra pa? att bygga fo?rtroende och att fa? dina medarbetare att va?xa och ka?nna entusiasm info?r sitt arbete. Vi ser även att du:

* Med ödmjukhet, engagemang och energi utvecklar du ba?de individer, grupp och verksamhet pa? ett strukturerat sa?tt
* Vidare a?r du prestigelo?s och strävar ständigt efter förbättringar

Hur är det att jobba med oss?
Öppenhet pratas det om i många företag men på Axis är det en del av våra kärnvärden. Vår största tillgång är förmågan att samarbeta. Vi vet att bra idéer kan komma när som helst och var som helst och därför uppmuntrar vi alla att bidra och vara innovativa. Är du en person som gillar att vara med där det händer, göra skillnad och bidra till att putta vår värld en bit i en positiv riktning så kommer du att känna dig hemma hos oss. Vi jobbar hela tiden aktivt med vår kultur där laganda, lika möjligheter för alla och att ha roligt är centrala delar.

Du ska gilla att jobba hos oss och därför erbjuder vi förmåner såsom flexibel arbetstid, morgonfika varje dag, fredagskaka, företagsbonus, friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring och din alldeles egna Axis-cykel - för att nämna några.

Redo att agera?
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Reza Ghorbani på 046 272 2316 eller Helene Löfqvist 046 287 9959. Vi granskar ansökningar kontinuerligt.



#JoinUs

Alla platsannonser →

Andra jobb i Lund som Helpdesktekniker/Supporttekniker

Nedan visas andra jobb i Lund som Helpdesktekniker/Supporttekniker.

IT-Tekniker till Polhemskolan, vikariat på 100 %

Läs mer Mar 26
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som IT-tekniker på Polhemskolan kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att ge support av IT-utrustning till skolans elever och personal i vår Helpdesk, vilket kan gälla allt från att göra felsökningar, åtgärda problem, underhålla mjuk-och hårdvara, garantiärenden samt installera program och göra i ordning personal- och elevdatorer.

Du kommer även att ha ett ansvar för att underhålla teknisk utrustnings för ljud och bild i aulan, mediateket och i våra datorsalar. En del av dina arbetsuppgifter kommer också bestå av inventering, beställning och installation samt att ha kontakt med Lunds Kommun IT-avdelning och ATEA vid behov.

Du blir en del av vårt serviceteam på IKT-avdelningen som består av 4 personer där du kommer att ha en viktig roll i att bidra till digitaliseringsutvecklingen på Polhem.

Detta är ett vikariat på 100 %, med start enligt överenskommelse och till och med slutet av juni 2024, med goda möjligheter till förlängning.

Vi söker dig
Vi söker dig som har en gymnasial utbildning inom IT, dator eller teknik samt några års arbetslivserfarenhet inom området, gärna som IT-tekniker inom skola eller offentlig förvaltning.

Du är tekniskt kunnig, serviceinriktad, lyhörd och har en god kommunikationsförmåga. Du känner dig trygg i att göra egna prioriteringar, arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är lösningsfokuserad och har förmågan att arbeta i ett högt tempo. För att kunna hantera flödet av information behöver du vara noggrann och arbeta systematiskt. Du skapar goda relationer internt och externt samt motiveras av att arbeta i en föränderlig miljö där verksamhetens behov står i fokus. Du ska ha mycket goda kunskaper i Officepaketet.

Om rekryteringen
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, vi ser fram emot att läsa din ansökan så snart som möjligt. Välkommen med din ansökan!

För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
Polhemskolan, som ligger belägen mitt i centrala Lund, är med sina ca 2 600 elever en av Sveriges största gymnasieskolor. En skola av vår storlek utgör en dynamisk mötes- och arbetsplats för lärare som brinner för sitt yrke och som vill utvecklas tillsammans med andra.

Elever som söker sig till Polhemskolan kan välja mellan programmen samhällsvetenskap, naturvetenskap, teknik, ekonomi och hantverk (frisör). Elever med specialintresse för fysik eller matematik kan välja någon av våra spetsutbildningar och för den som vid sidan om gymnasiestudierna vill utvecklas i sin idrott erbjuds både Nationell Idrottsutbildning (NIU) och Lokalt idrottsgymnasium.

Läs mer om oss på www.lund.se/polhem

Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ansök nu

Technical Services Engineer, German-speaking

Läs mer Mar 1
We have a job opening for an interesting role in the Technical Services team, and we are eager to find a German- (native level) and English-speaking Technical Services Engineer. This role is a temporary contract, approximately 18 months.



Take a look at your future team behind the scenes by clicking on/pasting this link:

https://youtu.be/7IhTip6pfMA



At your disposal, you will have senior Technical Services Engineers, a team of Product Specialists, and all your other Technical Services colleagues that are able to provide product-specific assistance and general help in the role. You will be a part of a diverse team of around 50 people.



This position is located in Lund, the southern part of Sweden, in close proximity to both Malmö and Copenhagen.



We offer great benefits, like breakfast every day, classic "Swedish Fika" on Fridays, physical training grants, insurance, and an extensive onboarding program.



What you will do as a Technical Services Engineer:

* Provide profound technical support to our partners and customers in the German-speaking market.
* Communicate with customers through a web-based ticketing system, telephone support, and chat system.
* Continuously grow your knowledge within the ever-expanding Axis product portfolio.



You have a lab with our product portfolio and supportive colleagues that allow you to dig deeper into complex scenarios and solutions in the back end.



Your primary responsibilities will be:

* Provide "first-call-resolution" wherever possible and have ownership of customer inquiries through fulfillment.
* Assist with product system navigation, first-time installation guidance, etc.
* Ask customers targeted questions to understand the root cause of the problem quickly.
* Concisely and effectively answer customer service inquiries.
* Diagnose and troubleshoot problems related to both software and hardware.



Who are we looking for?

Working as a Technical Services Engineer requires good communication and problem-solving skills. We believe that being energetic and self-sufficient is important to be successful in this role. Understanding professional communication, adapting to the customer needs, and following up with customers are important requirements.



Since you, as a Technical Services Engineer, will be supporting the German-speaking market, you must be able to both speak and write German on a native level as well as fluent English for this position.



We would love to hear that you have/are:

* An IT education/courses and experience from the IT-industry.
* Experience from customer support where you have had time to develop excellent communication skills.
* The ability to address technical issues with warmth and empathy - not only in verbal communication but also in written form.
* A good technical foundation to stand on, including network concepts and Microsoft Windows OS (bonus points for Linux-knowledge).
* Previous experience with technical troubleshooting.
* Bonus points for previous experience with Salesforce (Service Cloud).



As a member of the Axis team, you will be part of a young, dynamic and multicultural environment. You would be working with highly developed technology and a high-valued brand. Together with your colleagues, you will be considered a key asset in moving Axis towards the goal of being number one in their industry and giving our customers a state-of-the-art service.



Ready to act?

Openness might be a buzz word in other companies, but at Axis, this is the core of who we are. Our most important asset is our ability to cooperate. We have realized that great ideas can come from anywhere. Therefore, we encourage everybody to contribute and innovate.



Do you recognize yourself in this profile? Then we want to hear from you!



Kindly note that the role requires you to be able to both speak and write German on a native level to be considered for the role.

Ansök nu

Är du vår nya IT-samordnare/IT-support?

Läs mer Nov 2
Om företaget

BTJ är en helhetsleverantör av informationstjänster och medieprodukter till Sveriges bibliotek.

BTJ har vuxit fram under mer än 80 år genom att berika och leverera media samt digitala tjänster. Genom vår metadata förenklar och sparar vi resurser åt bibliotek, företag, grundskolor, universitet/högskolor men också övriga organisationer och verksamheter som är i behov av en effektiv informationsförsörjning. Biblioteken fortsätter att vara vår viktigaste marknad, men inte den enda. Vi verkar inom flera kunskapstunga branscher.
BTJ är ett privatägt företag med cirka 60 medarbetare och omsätter omkring 100 MSEK.

Om tjänsten

BTJ:s IT-avdelning behöver utökas med ännu en driven och engagerad IT-samordnare/IT-supportperson.

Vårt mål är att leverera en effektiv och digital vardag till våra kollegor.

Vi på IT-avdelningen består idag av fem personer och arbetar främst med att utveckla och underhålla de IT-system som används både inom verksamheten och hos våra kunder. Många av våra system är egenutvecklade och är skräddarsydda efter kundens behov. Vi på IT-avdelningen har även ansvar för företagets IT-infrastruktur dvs. vi köper in, installerar och underhåller arbetsplatsdatorer, sköter vårt lokala nätverk, hanterar licenser för alla de programvaror vi använder och sköter all kontakt med vår driftspartner.

Vi ansvarar även för drift och support av en mängd olika tjänster på flera skilda plattformar och utvecklar och vidareutvecklar våra system och IT-tjänster. Det betyder att du behöver vara generalist och tycka att det är spännande att ständigt utvecklas.

Några exempel på sådant som du kommer att jobba med är:

- Drift och övervakning, dagligt proaktivt jobb för att se till så att det som ska funka funkar.

- Hantering och uppföljning av IT-säkerhet och alla tillhörande rutiner.

- Installation och support av framför allt Windows-klienter.

- Teknisk support i utvecklingsprojekt.

- Du kommer även att få vara med och hjälpa våra kollegor med allehanda IT-problem.

Några av de verktyg och tjänster vi använder oss av är Microsoft AD, Azure AD, Microsoft 365, Windows Server och Linux. De klientplattformar vi supporterar är nästan uteslutande Windows 10. Vi kör i en blandad miljö, där huvuddelen av våra servrar finns hos vår driftspartner, men även molnbaserade lösningar förekommer.

Eftersom teamet är litet kommer du redan från början att få mycket ansvar och en stor möjlighet till att vara med och påverka.

Vi jobbar dagligen med att utvecklas till det bättre vilket innebär att möjligheterna är stora för att ständigt lära sig mer och att prova på att implementera ny teknik.  

 Vi erbjuder

Eftersom vi befinner oss i en ständig utveckling där vi fortsätter bygga på våra unika styrkor och vår rika historia, rör vi oss hela tiden framåt och adderar nytt. På BTJ har rätt person stora möjligheter att vara med och påverka utveckling och riktning avseende arbetssätt, processer och innovativa lösningar. Avtalsmässigt erbjuds konkurrenskraftiga anställningsvillkor enligt kollektivavtal. Företaget är placerat i trivsamma lokaler på Ideon i Lund.

Allmän information

Vi söker i denna rekrytering en tillsvidareanställd på heltid med placering på vårt kontor.  Provanställning kan komma att tillämpas.

Arbetstider enligt kontorstid.

Tillträde är önskvärt från augusti 2022 eller så fort som möjligt. Urval kommer att ske löpande så vi ser gärna att du skickar in din ansökan omgående.

Har du några frågor eller funderingar om tjänsten är du välkommen att mejla eller ringa till IT-chef Michael Ovnell på michael.ovnell@btj.se eller 046- 180 143.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

1st line supporttekniker till kund i Malmö!

Läs mer Mar 5
Om tjänsten
Vår kund växer och behöver nu förstärka med en duktig supportekniker! Som 1st line supporttekniker hos vår kund i Malmö arbetar du tätt tillsammans med 2nd line och andra funktioner i organisationen. Kunden är alltid i fokus och du ger dem alltid bästa möjliga service. Start är snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande.

Observera att tjänsten utgår från Malmö, med viss möjlighet att jobba hemifrån ibland.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Som 1st line supporttekniker kommer du att hantera ärenden från kunder både via samtal och e-post. Ni har generellt sett ett växlande tempo då er vardag styrs av kundunika händelser och allt du gör ska hålla hög kvalitet och servicenivå. Vi tror på att våra medarbetare gör ett bra arbete när de trivs, så det är viktigt för oss att hitta just dig som trivs i vår tempofyllda vardag. Det är viktigt att du är pålitlig, initiativrik och värdesätter goda kundrelationer. Då det är en första linjesupport med ett stort antal kunder med olika avtal och SLA nivåer och det viktigt att du är duktig på att felsöka hungrigt när det krävs. Det är även viktigt att följa satta eskalationsrutiner när de finns. Den administrativa delen är stor och dokumentation av ärenden är ett naturligt inslag i det dagliga arbetet. Det genuina intresset för IT underlättar ditt arbete varje dag. Arbetet kommer vara intensivt och utmanande, men du omges av härliga kollegor som har nära till skratt!

Arbetstiderna är främst dagtid mellan 8-17 måndag till fredag. Du kommer även att jobba kvällpass en vecka (inklusive helgen) ca varannan månad vilket går på rotation i teamet och är baserat på hur många ni är.

Vem är du?
Vi vill helst att du har en eftergymnasial utbildning inom IT, gärna yrkeshögskola. Du kan även söka tjänsten om du har fått motsvarande IT kunskaper på egen hand eller om ditt driv att lära dig nya saker och din arbetsmoral är hög då det är två jätteviktiga saker för oss. Kanske har du läst IT på gymnasiet och sedan arbetat med liknande arbetsuppgifter, det värderas också högt. Ett krav är dock att du är talar och skriver både engelska och svenska flytande. Det är meriterande om du har arbetat och/eller har kännedom om Active Directory, Windows operativsystem, Linux, Basic Nätverk (TCP/IP, DNS, DHCP), Ärendehanteringssystem, felsökning, mobila enheter, skrivarhantering och Office365.

För att trivas och tycka det är kul måste du ha ett inre driv att alltid vilja ge förstklassig service till dina kunder! Du och ditt team är ett lag och tillsammans ska ni se till att hjälpa era fina kunder med tempo och hög klass. Du är personen som alltid ställer upp för ditt lag och dina kunder. För att lyckas i rollen som 1st line supporttekniker måste du vara strukturerad, fokuserad och ha koll på läget



Om verksamheten
Du kommer att vara anställd av Poolia som konsult. Som konsult erbjuds du möjlighet att ta certifikat och premieras om du lyckas. Det finns även möjlighet att delta på aktiviteter hos både kunden och Poolia. Vid din sida från Poolia har du mig, Julia Femenias Krohn, som gärna agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på ditt uppdrag. Du kommer också ha en teamleader och en teamchef vid din sida som stöttar dig i det dagliga. Det får inte heller glömmas att du är en del av ett team där ni hjälps åt för att gemensamt nå framgång! Jag vill att du ska må bra och trivas under tiden du är anställd på Poolia och kunden som du ska arbeta hos. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård. Friskvårdsbidrag är en given förmån!

Ansök nu

Vi söker teknisk support till Löddeköpinge!

Läs mer Feb 29
Vi söker en engagerad och nyfiken individ med starkt teknikintresse för att fylla rollen som Teknisk Support till ett spännande bolag i Löddeköpinge. Om du är en proaktiv lagspelare med datorvana, kan kommunicera flytande på både svenska och engelska, samt har erfarenhet inom support och teknik, kan du vara den vi letar efter!

Du har:

* Teknisk förståelse, inklusive konfiguration av tekniska enheter/applikationer
* Erfarenhet och kunskap inom support, teknik och datorer
* Datorvana och Officepaketet/O365-kunskaper
* Lätt att lära
* Svenska och engelska flytande i tal och skrift
* Erfarenhet av liknande tjänst är meriterande samt om du har kunskap av nätverk, mobila nätverk och WiFi

Arbetsuppgifter:

Som Teknisk Support kommer du att vara involverad i allt från support av mer avancerad karaktär till enklare användarsupport för våra produkter och tjänster. Vi värdesätter din förmåga att ta initiativ, ditt engagemang och din passion för att hjälpa kunder att använda sina larm på bästa sätt. Du kommer att delta i den dagliga operativa supportverksamheten, vilket inkluderar att ta emot frågor och felrapporter, utföra hjälp/koordinera hjälp och felavhjälpning.

Om du har passionen och kompetensen för att leverera högkvalitativ teknisk support och trivs i en miljö där du får möjlighet att utvecklas, så ser vi fram emot din ansökan.

Övrig information:

Start: Omgående

Omfattning: 6 månader, med stor chans till förlängning

Låter det spännande? Sök tjänsten idag! Eftersom vi önskar tillsätta tjänsten omgående sker urval och intervjuer löpande.

Ansök nu

Andra jobb i Lund från Axis Communications AB

Nedan visas andra jobb i Lund från Axis Communications AB .

Driven .NET utvecklare

Mjukvaruutvecklare
Läs mer Apr 17
Vill du jobba med varierande uppgifter i alla delar av utvecklingsprocessen? Fortsätt då att läsa. Vi på Axis Communications söker fler .net utvecklare som vill arbeta med innovativa lösningar till vår marknadsledande verksamhet inom bland annat nätverksvideo.

Ditt framtida team
Teamet består idag av tre mjukvaruutvecklare och en QA-ingenjör. Vi värdesätter teamarbete och jobbar agilt med mycket parprogrammering och kontinuerliga delleveranser.

Varje dag börjar med ett stand up möte där retrospektiv och interna reflektioner hör till de vanliga rutinerna.

Vi är övertygade om att självgående team där alla individer blir hörda är grunden för en innovativ arbetskultur. Always open är en av våra viktigaste värderingar, vilket för oss innebär att vi lyssnar på och värdesätter alla idéer för att förbättra och skapa bra lösningar för slutanvändaren. Vi anser också att beslut så långt som möjligt ska fattas av den eller de personer som berörs av beslutet.

Vad du kommer att göra som .Net utvecklare
Du kommer att vara delaktig i att ta fram end-to-end lösningen som knyter ihop slutanvändare med vårt växande utbud av kameror och hårdvara. Tillsammans med ditt team kommer du att utveckla Axis eget VMS; AXIS Camera Station, som vi skriver i C#.

Läs gärna mer här: www.axis.com/en-ng/products/axis-camera-station

Vem är du?
Som person är du driven, ansvarstagande och hittar innovativa lösningar för att bidra till vår utveckling framåt. Vi gillar att utmana och bli utmanade, så var redo att tänka utanför boxen!

Du tycker att systemdesign och applikationsutveckling är bland det bästa som finns (att arbeta med, förstås) och flera års erfarenhet av att jobba med C#/.NET är ett måste. Självklart tycker du också att det är kul med ny teknik och utmanande problemställningar.

Vi ser gärna att du har erfarenhet inom:

* Nätverksprotokoll
* Entity Framework
* Asynkron programmering med Async/Await
* Databashantering
* Testautomation

Ta en titt på https://youtu.be/Ua3pSTq_xuA om du vill få en inblick i hur det är att jobba som utvecklare hos oss.

Vad har Axis att erbjuda?
På Axis erbjuder vi möjligheten att arbeta med erfarna kollegor i en global miljö med många möjligheter. För oss är din framtida karriär och utveckling viktig.

Vår företagskultur är central - där jämställdhet, laganda och att ha roligt är nyckeln! Vi vill att du ska trivas hos oss och därför erbjuder vi förmåner som flexibla arbetstider, morgonfika, fredagkaka, bonusprogram, friskvårdsbidrag, sjukförsäkring och din alldeles egna Axis-cykel, för att nämna några.

Redo att söka?
Låter detta som det du söker? Vi går igenom urvalet löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Har du några frågor eller vill höra mer om rollen kontakta gärna rekryterande chef Guillermo Sagastume på 046 272 1800.

Ansök nu

Commodity Manager Mechanics - Global Sourcing

Inköpsledare
Läs mer Apr 15
Are you seeking after an exciting opportunity to work together with inspiring colleagues making tomorrow a better world - in a company offering great culture and development opportunities? Are you the one, who will make a big difference to Axis ability to provide flexible, reliable, sustainable, and cost-efficient supply chain during stable but also turbulent times on mechanical component market? We are now looking for a Commodity Manager Mechanics to join our team!

Who is your future team?
Global Sourcing´s task is to create best possible prerequisites for reaching all the stuff mentioned above and a few more! We make sure to have the most suitable suppliers and utilize them to achieve maximum contribution both commercially and technically. We are a team of skilled and dedicated professionals that are greatly contributing to our company's success! Working in this position you will have a great opportunity to make a difference. Internally, you will closely collaborate with various functions within Operations, R&D, Product management, and our Supplier base.

What you'll do here as Commodity Manager
As Commodity Manager you will have overall sourcing responsibility for a few selected material/component types within mechanics used in Axis's products. You will continuously work to decrease purchase prices and improve other purchasing terms and conditions, by conducting negotiations with suppliers. Together with your cross functional Commodity Team you will develop and execute strategy within the area of responsibility.

In this role you will also:

* Be involved early in our mechanical platforms and product development to influence component and supplier selections.
* Take care of commercial discussions with suppliers during development phase to ensure best possible cost and other commercial conditions such as payment-, delivery- and flexibility terms from start, will also be an important task.
* Play an important role in proactive risk management process and have responsibility for driving activities together with your colleagues to ensure that our product design and component choices give us best prerequisites for a resilient and responsible supply chain.

Furthermore, you will
By analyzing and understanding component/product life cycles, component and supplier risks, cost drivers and technology trends, that affect Axis product development to ensure best design from a producibility perspective with quality, availability and cost in mind. Be responsible for conducting and executing 2nd source and 2nd design strategy on mechanical components. Be an escalation point for Axis purchasing department and contract manufacturers in case of challenges with supplier´s performance. Stay on top of market trends concerning availability, cost development, macro-economic factors etc. in order to be able to take important business decisions. Identify and address process improvements within area of responsibility. Initiate and finalize purchase agreements with suppliers.

The position requires approximately 20-25 days of travelling a year.

Who are we looking for?
We believe that you are a relationship builder who enjoys working together in a team. You are analytic, well-structured and result oriented with a keen interest in the business. We also believe that you are service minded individual with an open mind, like to co-operate with people and have a strong drive to make an impact. A positive attitude with focus on finding solutions and how you personally can contribute to them is highly beneficial in the role. It is also important that you strive in a high pace environment, managing both short- and long-term tasks

We'd love to hear that you have/are:

* A degree in Industrial Economy, Business, Supply Chain Management or similar
* Excellent MS Office skills
* Experience from working in ERP systems
* Excellent skills in English, both orally and in writing
* Knowledge about mechanical suppliers manufacturing processes, preferably within plastic and sheet metal processing
* At least 5 years of purchasing/sourcing experience from international companies
* Knowledge about mechanical market dynamics
* Knowledge about business culture in different parts of the world

What Axis have to offer
In exchange for your dedication Axis can offer you an innovative and global organization with an environment where you can develop both as a professional and as an individual. You will have a great opportunity to make a difference to our business.

Transparency is talked about in many companies, but at Axis it is part of our core values. Our greatest asset is the ability to collaborate. We know that great ideas can come anytime and anywhere, so we encourage everyone to contribute and be innovative. You should like working with us, which is why we offer benefits such as flexible working hours, morning coffee every day, Friday cake, company bonus, wellness allowance, health insurance and your very own Axis bicycle - to name a few.

Ready to Act?
Call Find out more about the position from our Sourcing Manager, Per Lindkvist at +46 46 272 1800.
We review applications continuously. Looking forward to hearing

Ansök nu

Software Engineer - Axis Cloud Connect Platform

Mjukvaruutvecklare
Läs mer Apr 15
"Are you a software developer who is passionate to develop an open hybrid cloud platform to enable new opportunities and innovations? Now you have the opportunity to work with highly skilled colleagues at a world leading company".

Your future team
The team develops Axis Cloud Connect, that enables secure and robust managed services, such as system and device management, flexibile and efficient video and data delivery, etc.

A number of Axis internal solutions and selected partner solutions are powered by Axis Cloud Connect. As an open hybird cloud platform, it will bring new opportunities in security, safety, operational efficiency and business intelligence to our eco system.

The team contains about 15 skilled and motivated engineers with great diversity and good team spirit.

To learn more about what we are doing, see links below;

Axis Cloud Connect

Axis in the Cloud

Your role
As SW Engineer, you will work in an agile team which is responsible for the edge platform, the device to cloud agent. Your main tasks will be:

* Understand use cases and capabilities Axis Cloud Connect provides, and design and develop the edge platform to support Axis Cloud Connect use cases.
* Go will be the main programming language.
* The role has the possibility, at times, to go to conferences and customer meetings.

Who you are

* Love to work hands on.
* Have energy and drive to contribute and to learn, but still you are humble and easy to interact with.
* Take responsibility for your own tasks, at the same time you are open to share and collaborate with others.
* You are curious to understand the big picture and recognize the importance of networking with others inside and outside Axis.

Additionally, we prefer that you have the following background and skills:

Bachelor or Master of Engineering in Computer Science or equivalent

With an agile mindset and understanding of DevOps.

Experience with various SW Technologies and tools such as ite, GraphQL, GIT as well as working in Linux development environment .

Bonus points for experience with Cyber Security and cloud SW development such as AWS or Azure platform.

What Axis offers
As a growing company and leader in its industry, Axis offers great room for development and new opportunities. You will have both the trust and freedom to find the best way forward for you to grow.

We welcome your application and look forward to the possibility of you joining us!

Ready to Act?
Do you want to join us? Apply today! Contact our recruiting manager Xing Danielsson Fan at phone +46 46 272 2931 if you want more information.

Ansök nu

Contract Manager, Research & Development

Affärsjurist
Läs mer Apr 12
Now you have the chance to take on a position as Contract Manager within an innovative and cooperative Research & Development organization. You will work closely with managers and engineers to understand their needs for various agreements and manage the whole agreement life cycle. Depending on your profile you will be able to independently handle some or most of the agreements but you will always have a close relationship with internal Legal Counsels at Axis Legal Department who are there to assist you in the more complex cases.

The Contract Manager job location is at our headquarters in Lund.

Who is your future team?
Depending on how you view your team it can be everyone that you assist with agreements to other contract managers within Axis to the legal team that you work closely with. From an organizational perspective you will report to R&D Director, Base Video Products. The culture is open and supportive as within all parts of Axis.

What you'll do here as Contract Manager?
The Contract Manager assists in the intake of technology, tools or services for R&D in each step of the way through collaboration with other Axis stakeholders, including the Legal department, IPR, IT, Finance, and Operations. You will support R&D managers and engineers with their needs when entering into agreements of various kinds.

In this role you will:

* Facilitate and coordinate the agreement process from start to finish as "agreement project manager"
* Understand the need for the agreement that is often on a deep technical level
* Interact with third parties and negotiate terms
* Review terms and highlight risks for decision makers
* Coordinate basic data protection-related matters
* Work with the Legal Department for deeper agreement and risk analysis
* Handle agreement administration in our systems

Who are we looking for/Who are you?
We are looking for a person that enjoys cooperating with a wide range of colleagues while driving the agreement process and other general matters involving tech, data protection and legal material forward. You are structured, have an eye for details and can take pleasure in reading and summarizing the risks and issues you can see in agreement proposals from third parties.

We'd love to hear that you:

* Find the job description appealing
* Have an academic degree in either law or tech

It is a bonus if you have

* Experience from a similar role

What Axis have to offer
We want you to enjoy working with us! Therefore, we offer great benefits, e.g. flexible working hours, breakfast every day, classic Swedish fika on Fridays, corporate bonus, physical training grants, insurances, your very own Axis bicycle and relocation assistance if needed - just to name a few.

Ready to Act?
Questions? Please contact recruiting manager Olof Larsson at +46 73 314 7802

Ansök nu

Demand Planner

Inköpare
Läs mer Apr 10
The supply chain is a key enabler of Axis growth, and as we grow it is vital for us to develop our supply chain to support our growth ambitions and opportunities. For our global supply chain to perform at its best, we need the best forecasting data possible. We are now looking for a Demand Planner to join our Demand Planning team at our headquarters in Lund, Sweden.

Who is your future team?
The Demand Planning team has a global responsibility for forecasting and planning the future demand for the products in Axis portfolio. Each of the seven team members has the responsibility to forecast certain product categories within our sales regions. The team also make sure we get the needed demand input from our geographical sales regions monthly. The team works in close cooperation with Material Supply, Sales, Product Management, Enterprise Sales Projects, Industrial Lead and Finance. Demand Planning is part of Axis Global Supply Chain.

What you'll do here as Demand Planner?
As a Demand Planner you will work across organizational borders to produce the best forecasting data possible for our products. Your job starts with information about historical sales, demand trends, new product introductions, upcoming sales projects, end of life plans and market knowledge for the products within your area of responsibility. You will validate and analyze this information as it is pieces of the puzzle for the demand planning process. You will cooperate with your colleagues and stakeholders to create the product forecast on a regular basis.

You will work together with your colleagues in the Demand Planning team, but also with various functions in Axis Global Supply Chain, Industrialization, Product Management, Finance, and our Head Sales regions. The positions many interfaces will provide an excellent opportunity to develop a broad understanding of the Axis business, something that is important to function well in the position as Demand Planner. Working at the Headquarters with the Global Supply Chain also makes a great opportunity to impact the work and processes. We are currently enhancing our sales and operations process, supported by our new top of the art planning platform, enabling us to work in smarter ways and creating the best plan possible for our end-to-end supply chain.

Your responsibilities will include:

* Producing an Axis corporate global forecast on a regular basis
* Developing market knowledge and tracking trends, through communication and data analysis
* Tracking product portfolio changes and creating ramp up plans for new products
* Development of the forecasting process and tools to improve the demand planning process
* Analyze forecast accuracy, and take actions to improve it
* Align the forecast process with the sales budget process owned by Finance

Who are we looking for?
We are looking for a driven and structured individual with a strong interest in data analysis. You are curious, willing to learn and develop. You have social skills and enjoy developing and maintaining relationships across organizational and cultural borders. You also thrive in an environment where you plan your own activities, drive initiatives, and take responsibility for the result. You are always open to colleagues, contributing to a good team spirit and a productive environment.

We'd love to hear that you have:

* A technical or business university degree, or similar education within Supply Chain Management
* Experience from supply chain disciplines, preferably in an international environment
* Experience with supply chain planning systems
* A sharp analytical ability
* Strong communication skills, written and verbal
* A strong drive, open mind, and the ability to contribute to development of our process and tools

Further, it is meritorious to have experience with forecasting, sales and operations planning, analytics, and contemporary digital technologies.

What Axis have to offer
Axis offers you a great opportunity to use and develop your skills in an exciting and successful organization that is a world leader in network video. You will work in an organization that values creativity and encourages individual development. Come join us!

Ready to Act?
Send us your application today! For questions, please contact recruiting manager, Matilda Hjelmström at +46 46 2723085.

Ansök nu

Commodity Quality Engineer in Sourcing

Inköpare
Läs mer Apr 10
Are you a person with previous experience in production improvement work and feel eager about having global responsibility for the supplier base within your commodity responsibility? Do you have strong analytical skills and like helping others? Then this could be something for you! We are now looking for a Commodity Quality Engineer to join our team.

Your future team
Axis Sourcing is a team with highly skilled and motivated professionals, working in an innovative and developing environment. You will be part of a team of 12 individuals working in the volume phase to ensure a qualified supplier base capable of delivering consistent product quality. We are great contributor to our company's success and apart of establishing and developing our supplier base we also strive to keep high growth in a market with strong competition, which is why reliable and efficient supply chain and cost competitiveness are of great importance. Working in this position you will have a great opportunity to make a difference. Internally, you will closely collaborate with various functions within Operations, R&D, Product management, and our Supplier base.

What you will do
In the role as a Commodity Quality Engineer, you will join one or more community teams responsible for establishing and developing a functional supplier base within specific component areas (e.g., injection molded plastic, castings wiring, or purchased products). You will have global quality responsibility for the supplier base within your commodity responsibility.
In this role you will also do:

* Planning and conducting audits, improvements, and development of suppliers.
* Analyzing customer feedback and other data to identify and drive cross functional improvement activities.
* Providing feedback from development projects to the volume phase.

Who are you?
For this role we believe that you have previous experience in production improvement work, and experience in supplier development. You are familiar with various manufacturing processes, and you have the ability to build personal networks and collaborate across organizational boundaries. As a person we think that you have strong analytical skills, breaking down problems into components and considering long-term/ strategic implications. You are initiative-taking, goal-oriented and have a strong interest in technology. You are a team player who listens, communicates smoothly, relates to others, and enjoys helping others. In addition to this we love for you to have:

* University degree from a technical college.
* Knowledge of quality methods such as a Continuous Improvements, Projects, Process development, FMEA, SPC and Cmk.
* Knowledge of management systems, ISO9001, ISO14001 and auditing techniques.
* Strong command of English, additional languages are a merit, incl. Chinese.

This position involves approximately 30-50 days of international travel per year.

What Axis has to offer
Axis is characterized by an open and helpful culture where innovation is promoted by agility and quick decisions. We hope and think that this is an environment that you will enjoy and be able to grow and develop in. Openness might be a buzz word in other companies, but at Axis this is the core of who we are. Our most important asset is our ability to cooperate. We have realized that great ideas can come from anywhere. Therefore, we encourage everybody to contribute and innovate. If you are a person that likes to get involved and make a difference and nudge the world a little bit in the right direction, you will find a home with us. We work actively with our culture where team spirit, equal opportunities and joy are central parts.

We want you to enjoy working with us! Therefore, we offer great benefits, e.g. flexible working hours, morning fika every day, classic Swedish fika on Fridays, corporate bonus, physical training grants, insurances, your very own Axis bicycle and relocation assistance if needed - just to name a few.

Ready to act?
Axis is a company realizing the benefits of a diverse workforce. We know that diversity in groups creates a better working environment and promotes creativity, something that is fundamental for our success

If you have any questions don´t hesitate to contact recruiting manager Sammy Hallgren,
We review applications continuously. Looking forward to hearing from you!

Ansök nu